Mat, smakportioner och rekommendationer

Efter föräldragruppen idag känns det bättre. Jag har nämligen haft lite (eller nja – ganska mycket) ångest. Vi fick nämligen känslan av att vår lillkille var intresserad av mat och gärna ville testa. Detta var i förra veckan och jag tyckte mig ha hört att vänner hade provat smakportioner från 4 månaders ålder. Vilket han blir nu till helgen. Detta gjorde att jag kände att det inte skulle vara några konstigheter att låta honom testa.

Så, så fick det bli. Gick till att affären och köpte burkmat med lite olika smaker för att testa oss fram. Hemma blev det att vi en gång testade blåbär nästa dag morot och en kväll lite gröt. Och som han åt. Han gillade det verkligen. Eller nja, gröt var väl sisådär.

Men så i lördags morse fick jag en känsla. Hmm borde nog kolla upp mer om barn och mat på nätet. Sökte på barn och matrekommendationer och fick fram att rekommendationerna nu är ändrade till att man inte bör ta smakportioner förrän vid 6 månaders ålder. Kikade in på familjeliv (något man aldrig bör göra). Och där fanns det oöverskådligt många forum om hur/när/vad bebisarna bör äta. Och sammanfattningsvis var innebörden – vänta tills de i alla fall är ett halvår.

Vilken ångest. Här har jag bara gått på magkänslan. I det flesta andra fall brukar jag kolla upp allt innan men inte denna gång. Jösses, jag/vi hade ju gett lillkillen mycket att smaka på! Miljontals tankar har därför snurrat runt i huvudet de senaste dagarna. Har jag förstört min bebis mage för alltid? Kommer han bli sjuk? Kommer han helt sluta amma? Osv.

Som tur var visste jag att vi på dagens föräldragruppsträff skulle prata om just detta. Jag var jättenervös när jag gick dit och tänkte att jag inte överhuvudtaget skulle nämna något om att vi redan gett killen smakportioner. Men så visade det sig att den informationen jag hittat på nätet inte stämde. Det var som jag hade för mig. Man kunde ge bebisarna smakportioner från 4 månader. Phuuu, vilken lättnad. Förstår samtidigt att vi har gett lite för mycket (i mängd) att smaka på men det känns ialla fall okej. Då vet vi att vi inte bör ge så mycket i fortsättningen.

Summa sumarum. Från och med nu kommer vi ge lillkillen smakportioner och smaksenastioner genom att prova på det mesta. Utan att få dåligt samvete eller ångest. Mat är ju för gott för att missas. Mat är livet. Lika bra att lära sig det så snart man kan/vill.

One thought on “Mat, smakportioner och rekommendationer

  1. Nä, famlijeliv är det bäst att passa sig för! Vi gav smakisar till B när han var 5 månader. Han fick ont i magen så avvaktade några dagar innan vi försökte igen och då gick det bra. Men svårt att veta vad som gäller, alla verkar göra olika!

    Det var ett litet tag sen det kom nya inlägg. Du har väl inte tröttnat på bloggandet??

Kommentera

