Släktkalajs

Idag var det släktkalas så dagen var fylld med förberedelser. Det skulle handlas, städas, bakas tårta och laga till en fisksoppa.

Så något stressad var jag. Kanske också att man kan skylla på sin amningshjärna? Vad det än var så blev jag fruktansvärt trött på mig själv. Stod nämligen i kassan på Ica efter att jag gjort inköpen för middagen. Lillkillen hade tröttnat på att bara sitta i vagnen så han gnällde. Och medan jag lade upp varorna på bandet upprepade jag för mig själv mantrat.

”Glöm inte saffranet, glöm inte saffranet…”

Betalade, samlade ihop varorna och åkte hem. Till saken hör att vi igår fick de fina inbjudningskorten till namngivningkalaset så de skulle postas. Var dock osäker på hur många frimärken man skulle sätta på ett som skulle till Norge så hade med mig dem till affären för att fråga.

Väl hemma inser jag att jag såklart både glömt saffranet och att fråga om och att posta kuverten. Så jag bestämmer mig för att slänga in allt inhandlat hemma för att åka tillbaka. På parkeringen utanför butiken kommer jag på – ”hmm lade jag inte plånboken i en av matkassarna som står hemma…? Jojomen, så det fick bli till att ringa mannen och be honom inhandla saffran. Och så postade jag alla inbjudningar utan det som skulle till Norge.

Efter strul med inhandling blev det bakning av tårta. Hittade ett recept på Arlas hemsida. En nötmarängtårta. Förutom att det tog en timma (!) att vispa äggvitorna till marängen så var den lätt att göra och visade sig vara en supergod tårta!
Enkel att tillaga och väldigt god var även fisksoppan som tillslut också fick sin smaksättning i form av saffran.

Det blev inga kort på varken soppan eller tårtan då det var full rulle under kalaset. Dessutom är jag riktigt dålig på att dekorera så det såg mest ut som att tårtan höll på att smälta bort och jordgubbarna med den.

Här kommer i alla fall länkar till de båda recepten.

http://www.kokaihop.se/recept/fisksoppa-med-saffran
http://www.arla.se/recept/notmarangtarta/

Kalaset var mycket mysigt och i födelsedagspresent fick jag presentkort på MQ som jag önskat mig. Så här ska shoppas!

Imorgon blir det första mammagruppen/föräldrargruppen på BVC. Något jag sett fram emot. Ska bli spännande att träffa andra mammor och barn för den delen i vårt område.
Därefter åker jag och lillkillen in till stan för lunch med min syster och hennes bästa kompis. Efter lunchen passar dem sonen när jag ska till öronläkaren. Så det blir en busy torsdag. Skoj, skoj.

Kommentera

